Hyvä liikeidea sekä yhteinen innostus ja osaaminen ovat osuuskunnan perustamisen lähtökohtia. Tämän luvun tavoitteena on viedä ajatus käytäntöön: mitä arvoa tuotetaan, kenelle, millä mallilla ja miten toiminta käynnistetään suunnitelmallisesti.
Yhteinen suunta ja tavoite
Yrityksen perustamisen edellytys on mahdollisuus kannattavaan toimintaan. Pelkkä yritysidea ja päätös perustaa osuuskunta eivät riitä, vaan alkuvaiheessa sovitaan konkreettisesti, mitä tehdään ensimmäisenä, milloin pilotti käynnistyy ja keitä ovat ensimmäiset asiakkaat. Samalla täsmennetään, miten asiakkaat tavoitetaan ja millä mittareilla edistymistä seurataan (esim. ensimmäiset kaupat, toistuvan laskutuksen käynnistyminen, jäsenten palvelujen käyttöaste).
Koska osuuskunta on sekä liikeyritys että yhteisö, suunnittelu kattaa myös pelisäännöt: roolit ja vastuut, päätöksenteko, arjen johtaminen sekä käytännön talousprosessit (laskutus, kirjanpito, raportointi). Suuremmissa ryhmissä on toimivaa organisoitua työskentelyä jakaa valmistelu teemoittain ja koota tulokset kokonaissuunnitelmaksi.
Toiminta-ajatus
Toiminta-ajatus kertoo, miksi osuuskunta on olemassa ja mitä sillä pyritään saamaan aikaan: mihin tarpeeseen vastataan, kenelle palvelut on suunnattu ja mitä tuotetaan. Muista, että osuuskunnan tarkoitus on aina osuustoiminnallinen: osuuskunta harjoittaa taloudellista toimintaa jäsentensä talouden tai elinkeinon tukemiseksi siten, että jäsenet käyttävät osuuskunnan palveluja. Toiminta-ajatus kuvataan lyhyesti ja selkeästi, jotta se ohjaa päätöksentekoa myös myöhemmin.
Esimerkki:
“Osuuskunta Untuvan toiminta-ajatuksena on tukea jäsentensä elinkeinoa untuvan puhdistuksella ja tuottamalla markkinointipalveluja jäsentensä untuvatuotteille.”
Liikeidea
Liikeidea konkretisoi, miten osuuskunta menestyy valitulla toimialalla. Siinä yhdistyvät asiakas ja tarve, tarjonta ja palvelulupaus, ansaintalogiikka ja hinnoittelu sekä kanavat ja toimitustapa. Olennaista on myös erottautuminen ja kumppanuudet. Osuuskunnassa vahvuus rakentuu yhteistyöstä: kun “mitä, kenelle, miten ja miksi” sopivat yhteen sekä jäsenhyödyn että asiakkaan arvon kanssa, perusta on kestävä.
Liikeidean tueksi valitaan selkeä liiketoimintamalli.
Esimerkkejä yleisimmistä osuuskunnan liiketoimintamalleista
Liiketoimintasuunnitelma
Liiketoimintasuunnitelma kokoaa yhteen edellä sovitun ja toimii käytännön työkirjana sekä perehdytyksen apuna. Sitä päivitetään olosuhteiden muuttuessa. Suunnitelma käsittelee ainakin markkinan ja kohderyhmät, kilpailuaseman ja positioinnin, tarjooman ja palveluprosessin, ansaintalogiikan ja talouden (myyntiennuste, kulurakenne, kassavirta, rahoitustarve), organisoinnin ja vastuut sekä go-to-marketin ja mittarit; lisäksi tunnistetaan keskeiset riskit ja varautumistoimet.
Liiketoimintasuunnitelman laadintaan saa maksutonta tukea Uusyrityskeskuksista (uusyrityskeskus.fi) ja muista yritysneuvontapalveluista. Lisäksi myös työmarkkinatorilta löytyy liiketoimintasuunnitelman laadintatyökalu.
Näin etenet tiiviisti: muotoile toiminta-ajatus, täsmennä liikeidea, valitse ja linkitä sopivin liiketoimintamalli mallisivuilta, kokoa kokonaisuus liiketoimintasuunnitelmaksi ja käynnistä pilotti.
